Vi har fått tillatelse til å legge ut noen av Litt.vit Ruth Sjebanes artikler,
foredrag og kommentarer. Hun har også bidratt til to av våre bøker. Vi takker for
hennes bidrag ved å la henne få en egen side her på Bryygepratens nettside.
DIALEKTRADBREKKING ‐ EN NY SKJØNNLITTERÆR SJANGER?
August 2020
Det er vanskelig å være enige om språk. Det er alle enige om. Når det gjelder
skriftspråk har vi jo flere slike her i landet, noe som i seg selv viser at man ikke
er blitt enige om ett felles skriftspråk. Og når det for eksempel gjelder bokmålet,
så skrives det jo både konservativt og radikalt bokmål, og dersom vi studerer
ordlistene, både i bokmål, nynorsk og riksmål, så finer vi jo at det finnes valgfrie
former en rekke steder. Likevel mener vel de fleste at det er viktig å skrive
riktig.
Det blir ikke særlig lettere når det handler om det muntlige språket. Vi har en
mengde dialekter som et stykke på vei kan gi oss en pekepinn om hvor i landet en
språkbruker kommer fra. Men selv innenfor de enkelte dialekter kan
sosiolingvistikken si noe om hvordan faktorer som klasse og kjønn, eller geografi
innenfor et mindre område, kan virke inn på det språklige uttrykket. Her finnes det
jo heller ikke noen offisielle normer å holde seg til. Og dermed er vi fort over i
den språklige disiplin som vi kan kalle radbrekking: Vi vil gjerne at alle skal
snakke som oss selv. Alt annet er fremmed og rart, og de som snakker annerledes kan
lett bli beskyldt for å «begå radbrekking» av dialekten/språket.
Ekstra vanskelig blir det når noen forsøker å nedtegne dialektene i skrift. Man vil
være bundet av grunntrekk i det vanlige og autoriserte skriftbildet, og så forsøker
man å gjengi lyder slik de blir uttalt. I tillegg til at man tillater seg å bruke
ord og uttrykk som har en kanskje svært begrenset utbredelse. Da er det særlig lett
å få reaksjoner som at «Vi snakker ikke slik!» eller «Dette forstår jeg ikke!»
Kontrasten til skriftspråket blir desto større, og dermed kommer beskyldningene om
radbrekking.
Ivar Aasen ble beskyldt for radbrekking av det autoriserte bogsproget da han utga
«Prøver på Landsmålet». I populærkulturen finnes det mange eksempler på at
forfattere skriver på dialekt, gjerne som et litterært grep, både for å skape en
lokal tilknytning, men kanskje dessuten for å provosere fram en bevisstgjøring om
eget språk? Jeg nevner i fleng Alf Prøysen, Åge Aleksandersen og mange flere. Det
var neppe slik at alle likte å lese slikt til å begynne med. Man skulle da skrive
«dannet»? Sikkert mange som også hadde sterke synspunkter på hva som var «korrekt».
Det sterkt nedlatende uttrykket «Dialektradbrekking» må dermed sees mer som en
beskyldning fra folk som mener at de vet bedre, enn som en egen kulturnedbrytende
sjanger. Den «kunstneriske frihet» skal visstnok fortsatt være relevant innenfor
skjønnlitteraturen.
Når jeg sitter her på mitt kontor på universitetet i ferd med å forberede en
forelesningsrekke for mine studenter om «kultfenomener i litteraturen», faller
det helt naturlig å tenke på «Bryggepraten». Jeg kom over disse tekstene ved en
tilfeldighet i september 2017 da de først ble publisert som leserbrev i
Sandefjords Blad. Da hadde «Hansen og Larsen» allerede noen tid vært aktive på
Facebook med tekster og tegninger. Etter hvert kom det dessuten både en rekke
bokutgivelser og nå sist, i november måned går det rykter om kunstutstilling. Vi
snakker altså om en aktivitet i en rekke ulike medier og sjangere. Kan man av
den grunn snakke om et «kultfenomen»?
Det er muligens nødvendig å presisere at dette dreier seg om «Kult» med trykk på
L'en. «Kuuuult» med særdeles lang U, er noe helt annet, selv om mange av
Bryggepratens lesere nok har uttrykt at Hansen og Larsens dialoger også er
kuuuule.
«BRYGGEPREATEN, ET LITTERÆRT KULTFENOMEN» del 2
En «kult» eller «kultus» forstås gjerne som en form for praktisk utøvelse av en
religion, men kan også bety stor eller nesegrus beundring for en person, noe man
innen kirkelige kretser endog ville finne på å kalle avgudsdyrkelse. I
likhet med begrepet «kultur» kommer ordet fra det latinske colere som betyr å
dyrke. Imidlertid har man i moderne språkbruk også latt begrepet «kultfenomen»
betegne noe eller noen som gjennom en kulturell aktivitet, preget av en viss
«særhet», har vakt oppmerksomheten til en smalere gruppe spesielt interesserte,
og der et typisk trekk gjerne kan være en viss opposisjon til eller motstand fra
det mer elitepregede kulturelle establishment. Vi snakker altså ikke om
dyrkelse/tilbedelse i tradisjonell religiøs forstand, men en form for felles
forståelse av virkeligheten som skaper et eget samhold mellom tilhengerne av det
aktuelle fenomen.
Når vi så ser Bryggepraten i lys av dette: Hvordan skulle man så forklare at
disse tekstene skulle være preget av en type «særhet»?
«BRYGGEPREATEN, ET LITTERÆRT KULTFENOMEN» del 3
Noen vil nok mene at selve settingen er sær nok: At to aldrende herrer sitter på
en bryggebenk og fører en samtale som man kan si karakteriseres av mimring,
språklige misforståelser og svevende tankesprang. Mange vil nok mene at dette
virker særdeles uinteressant for den allmenne leser. Når vi dessuten ser hvordan
tekstene rent språklig ikke lar seg definere, men formelig stritter imot ethvert
forsøk på å la seg kategorisere, og der, som jeg tidligere har skrevet i mitt
essay om Bryggepratens språk, det eneste konsekvente trekk ved dette språket er
dets inkonsekvens. Dette førte tidlig i høst til en storm av protester på
sosiale medier, der en rekke kommentatorer med kvesset rødblyant og stor
indignasjon hevdet at Hansen og Larsens utgave av sandefjordsdialekten ikke har
det spor med virkeligheten å gjøre. Nå er det svært tvilsomt om herrene bak
Bryggepraten i det hele tatt har påstått å ha gitt eller forsøkt å gi noen
entydig og allmenngyldig definisjon av denne dialekten. Det er likevel særdeles
interessant å se, når vi studerer nettopp Bryggepraten som kultfenomen, hvordan
Hansen og Larsens tekster, midt i stormen av anklager, også blir tatt i forsvar
av lesere som både har glede av det språklige, men som ikke minst evner å se
andre dybder og kvaliteter i tekstene.
«BRYGGEPREATEN, ET LITTERÆRT KULTFENOMEN» del 4
Når det gjelder Bryggepratens «særhet» må vi tilbake til det andre kriteriet som
ble nevnt ovenfor, nemlig dette at et kultfenomen ofte lever og boltrer seg på
siden av eller utenfor de etablerte og politisk korrekte kulturelle
sammenhenger. Har Bryggepraten rett og slett et preg av opposisjonell
undergrunnsvirksomhet? Det har faktisk, tidlig i Bryggepratens historie, kommet
snøftende reaksjoner fra politikere høyt opp i byens bærende parti om at «dere
kan jo skrive akkurat hva dere vil!» Det var i den aktuelle situasjonen ingen
tvil om at dette måtte oppfattes som en anklage om politisk o.a. uansvarlighet.
Men på dette punktet har Bryggepratens tilhengere, om vi kan kalle dem det, gitt
uttrykk for at det er nettopp dette som gjør tekstene så interessante:
Bryggepraten kan «tale Roma midt imot», for å trekke en parallell til Bjørnsons
kjente strofe, og Bryggepraten slår til alle kanter, samtidig som den rutinerte
Bryggepratleser nok vil se klare tendenser og grunnholdninger i tekstene.
At det å stå for slike antiautoritære trekk også kan føre til motstand ble for
øvrig demonstrert med stor tydelighet da Bryggepraten i høst ble lyst i bann av
Sandefjords Blads redaktør. Var han bare «gått lei», eller hadde han fått klager
fra innflytelsesrike menn i byens skjulte maktlabyrinter? Det vil vi vel aldri
få vite. Faktum er at han nektet å trykke flere av Bryggepratens leserbrev,
bl.a. med påstander om at tekstene ikke «passet inn i formatet på debattsidene»
og at de var «for dagsaktuelle». Det faller naturlig å tenke på «De Hvite
Hanskene» som får bred omtale i Bryggepratens andre bok, «Denne fuglen har
fløyet», og som i lengre tid i det skjulte har hatt minst én finger med i styret
av byen.
«BRYGGEPREATEN, ET LITTERÆRT KULTFENOMEN» del 5
Vi drøftet i går nettopp lokalavisens refusering av Bryggepraten, og vil her
hevde at dette faktisk kan sies å ha styrket tekstene som et lokalt litterært
kultfenomen. Hansen og Larsen kan fortelle om utallige kommentarer fra lesere
som savner dem i lokalavisens spalter, og tilsvarende mange nye medlemmer i
Bryggepratens Facebookgruppe. Denne gruppen lever jo videre i beste velgående,
og det er spennende å se, nå som Hansen og Larsen er i gang med sitt nye
prosjekt, «Kunstkalender 2021» og en utstilling der de radbrekker
verdenskunsten, om dette også vil ytterligere bidra til å øke deres kultstatus i
byen vår. Ikke minst vil Kunstalenderen kunne bidra til kultifisering av hele
Bryggepratkonseptet: Vi ser nemlig nå at det nærmest oppstår et (hemmelig) bror-
og søsterskap bestående av personer som har denne, altså Kunstkalenderen, på
veggen i sine hjem, og som således hver dag gjennom 2021 vil få en påminnelse om
ikke bare Hansen og Larsens eksistens, men naturligvis også alt hva de står for,
litterært, politisk, kulturelt osv. Disse personene vet kanskje ikke om
hverandre, men de vil vite at det der ute er mange som dem selv, som deler disse
opplevelsene og tankene i et ubrytelig fellesskap. De vil rette ryggen, se
fremover, og si med Jan Erik Vold: «Det er håpløst, og vi gir oss ikke!»
På en splitter ny kulturarena i Sandefjord kan man nå se en helt annerledes
kunstutstilling: I «Et eget rom» hos EPOS forlag i kjelleren i Kirkegaten 8 vil
veggene i hele november måned være prydet av «Bryggepraten radbrekker
verdenskunsten», en samling arbeider i acryl, olje og digitaliserte tegninger utført
av de to bryggepraterne Hansen og Larsen.
Det første som slår en, når en dukker ned i undergrunnen, er hvor profesjonelt og
stilrent disse bildene er montert. Man skulle tro, siden kunstnerne tilsynelatende
er et par eldre, noe distré og til dels surrete herrer, at det lett kunne blitt et
salig rot på veggene, men her har kunstnerne tydeligvis fått meget god hjelp av en
erfaren og dyktig kvinne.
Bildene er, som antydet ovenfor, inspirert av de store mestere, men Hansen og Larsen
har på sitt særegne vis imitert og videreutviklet motivene. Man kan si at dette
gjennomgående består i at kunstnerne har malt seg selv og hverandre inn i de kjente
motivene, og det er vel nettopp dette som utgjør «radbrekkingen». Dette betegner jo
faktisk er en gammel torturmetode, og her er det muligens, vil noen hevde, publikum
som blir torturert ved å se de kjente motivene forvrengt, men likevel godt
gjenkjennelige.
Hansen og Larsen har tidligere både blitt utskjelt og møtt med oppgitt hoderysting
av lokale forståsegpåere for sin uortodokse bruk av språket, men fortsetter
kompromissløst å kaste seg ut på nye dybder, og denne gangen er det altså kunsten
det går ut over.
Bildene kan naturligvis i første omgang virke nokså navlebeskuende og selvopptatte,
selv om de to herrenes egne navler (heldigvis) ikke blir direkte eksponert i
bildene. Denne nærmest tvangsmessige selveksponering fører bl.a. til at Krøyers
kjente kvinner på Skagen Sønderstrand plutselig møter de to avmønstrede sailors fra
Bryggekanten i Sandefjord. Eller at de to gjemmer seg i - og titter fram fra -
gardinene og speilet i Harriet Backers interiør. Det er nesten som de to har forsøkt
å ta i bruk en ungdommelig «selfiekultur» med seg selv i sentrum, noe i retning av
at «kunstneren er kunstverket». Samtidig vil man også, om man ser nærmere etter, og
tolker bildene med en viss velvilje, ane at kunstnerne har flere kritiske
kommentarer til livet i byen og i verden.
Det er med andre ord en innholdsrik og tankevekkende utstilling, som bobler over av
spontan skaperkraft. Tolv av bildene er også produsert som en egen «Kunstkalender
2021», slik at publikum kan videreføre utstillingen på veggen hjemme gjennom hele
neste år.